Çerez Örnek

Akreditasyon

Ä°lahiyat Lisans Programının Amaçları:

Ä°lahiyat lisans programının amacı; ulusal ve uluslararası alanda istihdam edilebileceÄŸi tüm kamu, özel ve sivil toplum kuruluÅŸları için gerekli olan dini bilgi, beceri ve yetkinliÄŸe sahip, ilahiyat bilim dallarının temel esas ve prensipleri kavramış, teorik bilgiyi uygulamaya dönüÅŸtürerek takip ve analiz edebilen, problem çözme yeteneÄŸi olan, etik deÄŸerleri benimsemiÅŸ, sosyal sorumluluk bilincine sahip, bilgi ve deneyimlerini ifade edebilen, farklı dini disiplinler arasındaki etkileÅŸimleri anlayabilen ilahiyatçılar yetiÅŸtirmektir.

Program mezunlarından Milli EÄŸitim Bakanlığı’nda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi-Ä°mam Hatip Liseleri Meslek dersleri öÄŸretmeni olmaları; Diyanet Ä°ÅŸleri BaÅŸkanlığı birimlerinde görev almaları; ArÅŸ. Gör. olarak akademisyenliÄŸe adım atmaları beklenmektedir. Bu çerçevede tüm mezunlarımız; Kamu ve özel eÄŸitim kurumlarının ihtiyaç duyduÄŸu Din EÄŸitimi alanında bilim uzmanı gereksinimi karşılayacaktır.

  • AraÅŸtırma ve geliÅŸtirme kapsamında din hizmetleri ve topluma hizmet alanlarında ihtiyaç duyulan kuramsal ve uygulamalı bilgiler üretmek.
  • Bireysel ve toplumsal dini ve ahlaki sorunlara çözüm önerileri geliÅŸtirmek.
  • Din-birey-toplum iliÅŸkilerini anlamlandırma yeteneÄŸi kazandırarak yaÅŸam boyu öÄŸrenme felsefesi oluÅŸturmak.
  • Toplumun farklı inanç ve dezavantajlı bireylerine yönelik rehberlik yapmak.
  • Birey ve toplum hayatında dinin önemini, dini inanç ve yaÅŸantıların düÅŸünsel ve eylemsel biçimlerini analiz etmek.
  • Milli, manevi, bilimsel, kültürel ve toplumsal etik deÄŸerleri kazandırmak ve bu deÄŸerlerin uygulanmasında rol model geliÅŸtirmek.
  • Kur'an-ı Kerim'i okuma, anlama ve öÄŸretme becerisine sahip olur.
  • Alanındaki klasik ve güncel kaynakları tanır ve diÄŸer kaynaklarla desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
  • Ä°lahiyat alanında temel bilgi, kavram, görüÅŸleri ve tarihsel süreçleri kavrar ve yorumlar.
  • Sistematik, tutarlı, eleÅŸtirel ve yaratıcı düÅŸünme yetenek ve kapasitesini geliÅŸtirir, disiplinler arası bakış açısıyla deÄŸerlendirme yapar.
  • Ä°lahiyat alanında edindiÄŸi kuramsal ve uygulamalı bilgileri; araÅŸtırma, eÄŸitim öÄŸretim, din hizmetleri ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
  • Alanında edindiÄŸi bilgi ve becerileri kullanarak, bireysel, toplumsal hatta küresel nitelikli sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araÅŸtırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliÅŸtirebilir.
  • DoÄŸru düÅŸünme ve akıl yürütme yeteneÄŸi ile toplumun farklı inanç ve dezavantajlı grubunu oluÅŸturan (engelliler, mahkûmlar, hasta ve yaÅŸlılar, dul ve yetimler) kiÅŸilere yönelik rehberlik yapar.
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve uygulanması sürecinde bilimsel, kültürel, toplumsal ve etik deÄŸerlere uygun hareket eder.
  • Modern eÄŸitim-öÄŸretim metotları ve teknolojik materyali alanı ile ilgili faaliyetlerde kullanır.
  • Milli, manevi ve ahlaki deÄŸerleri bilir ve bu deÄŸerlerin toplumda uygulanmasında rol model olur.
  • Din-birey-toplum iliÅŸkilerini doÄŸru bir ÅŸekilde anlama ve anlamlandırma yeteneÄŸi kazanır ve yaÅŸam boyu öÄŸrenme felsefesi oluÅŸturur.
  • Birey ve toplum hayatında dinin önemini, dini inanç ve yaÅŸantıların düÅŸünsel ve eylemsel biçimlerini analiz eder.
  • Türk-Ä°slam tarihini bilir ve Ä°slâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliÅŸtirir.

 

Ä°lahiyat Lisans Programı Çıktıları:

 

 

1- Dinin ne olduÄŸu, insan hayatındaki yeri, dinî metinlerin nasıl anlaşılacağı, nasıl    

açıklanacağı, nasıl yorumlanacağına dair temel bilgileri öÄŸrenir.

 

2- Kur'ân-ı Kerim'i tecvid kurallarına uygun olarak yüzünden düzgün bir ÅŸekilde okuyabilir.    3- Dinî hizmetleri ifa edecek derecede yeterli ezbere sahiptir.

 

4- BaÅŸta Kur'ân-ı Kerim ve hadis-i ÅŸerifler olmak üzere çoÄŸu Arapça olan Ä°slamî literatürü doÄŸru bir ÅŸekilde okuyacak, anlayacak ve sözlü-yazılı olarak aktarabilecek düzeyde yeterli Arapça bilgisine sahiptir.

 

5- OkuduÄŸu Kur'ân ayetlerinin mânâlarını doÄŸru bir ÅŸekilde verebilir, onları tarihî ve lisanî baÄŸlamlarına uygun düÅŸecek ÅŸekilde anlayıp, günümüze hitap edecek ÅŸekilde yorumlayabilir.

 

6- Hz. Peygamber'in kavlî, fiilî ve takrirî sünneti ve bu çerçevede oluÅŸan hadis literatürüne hakim olur, bunları hayata geçirme bilgi ve becerisine sahiptir.

 

7- Ä°slam'ın temel inanç esaslarını akli ve nakli delilleriyle birlikte bilir. Bu esaslara dayalı olarak oluÅŸturulup geliÅŸtirilen belli baÅŸlı kelami ve felsefi düÅŸünce yapılarını öÄŸrenir.

  

8- Ä°slam'ın temel ibadet esaslarını ve bunların uygulama ÅŸekillerini Kur'an ve sünnet temelinde bilir. Ä°slam hukukunda yer alan muamelata dair düzenlemeleri, asli kaynaklardaki delilleri ışığında öÄŸrenir. Bunları, günümüz modern hukuk anlayışlarıyla mukayese etmek suretiyle günümüze adapte etme becerisi kazanır.

 

9- Ä°slam tarihi boyunca dinî metinlerin anlaşılma, yorumlanma ve hayata geçirilme biçimleri olarak ortaya çıkan itikadî-siyasî, fıkhî-amelî, tasavvufî, felsefî düÅŸünce ekollerinin doÄŸuÅŸ sebepleri, teÅŸekkül süreçleri, öne çıkan bilginleri, görüÅŸleri, eserleri ve Ä°slam düÅŸüncesine katkıları hakkında temel bilgileri öÄŸrenerek farklı inanç ve düÅŸünceye sahip kiÅŸi ve topluluklara karşı hoÅŸgörülü davranma bilincini kazanır.

 

10- Ä°slam'ın temel ahlak esaslarını Kur'an ve sünnet temelinde öÄŸrenir. Bunlara dayalı olarak oluÅŸturulup geliÅŸtirilen ahlak öÄŸretilerini ve tasavvufi gelenekleri tarihî süreçleri ışığında ele alıp inceler ve buradan hareketle günümüze yönelik ideal ahlakî ÅŸahsiyet modelleri geliÅŸtirir.

  

11- Genelde dinler tarihini, özelde Ä°slam tarihini kesintisiz bir bütün olarak ele alıp günümüze getirir. Buradan hareketle insanlığın dinî serüvenini farklı medeniyetler bazında karşılaÅŸtırmalı bir ÅŸekilde incelemek suretiyle günümüz dinî anlayış ve hareketlerini doÄŸru bir ÅŸekilde deÄŸerlendirme imkanı bulur.

  

12- Gerek fıtrî donanım (akıl, kalp ve duyular), gerekse ilahî vahiy bazında insanlığın sahip olduÄŸu temel bilgi kaynaklarını ve bunlara yaklaşım tarzlarını araÅŸtırmak suretiyle tarih boyunca bunlara dayalı olarak ortaya çıkmış olan farklı felsefi düÅŸünce yapılarını ve akımlarını eleÅŸtirel bir yaklaşımla inceler. Buradan hareketle modern dünyada ortaya çıkan farklı anlayışları ve bunlar etrafında oluÅŸan düÅŸünce akımlarını saÄŸlıklı bir ÅŸekilde anlar ve deÄŸerlendirir.

 

13- Fert ve toplum bazında insanları harekete geçiren temel psikolojik ve sosyolojik dinamikleri öÄŸrenmek suretiyle onlara doÄŸru bir dinî inanç, ibadet ve tutum tarzı kazandırma esas ve yöntemlerini öÄŸrenir ve bu sayede verimli bir ÅŸekilde dinî hizmet yürütme imkanı elde eder.

 

14- Ä°slam tarihi boyunca farklı coÄŸrafyalar üzerinde ortaya çıkan ve geliÅŸen Ä°slam Medeniyetinin siyasî, edebî, kültürel, bilimsel, sanatsal, estetik...vb. deÄŸiÅŸik yönlerini keÅŸfeder ve bunların günümüz dünyasına ulaÅŸan yansımalarını tespit etmek suretiyle kalıcılıklarına ve devamlılıklarına katkıda bulunur.

 

15- Tarihî süreç içinde Ä°slam kültür ve medeniyetini sonraki nesillere aktaran eÄŸitim öÄŸretim kurumlarını incelemek suretiyle bunların temel iÅŸleyiÅŸ esaslarını ve yaklaşımlarını öÄŸrenir. Bunları günümüz modern eÄŸitim öÄŸretim yöntemleriyle mukayese etmek suretiyle günümüz için ideal dinî eÄŸitim öÄŸretim anlayışları geliÅŸtirir ve bunları baÅŸarıyla uygular.

  

16- Ä°slam'ın temel kaynaklarına eriÅŸim, dinî literatürü takip, tetkik ve tahlil gibi konularda mevcut teknik ve teknolojik imkanları, güncel geliÅŸim sürecini de göz önünde bulundurarak kullanma ve uygulamaya koyma becerisi edinir.

 


Ege Ãœniversitesi

EGE ÃœNÄ°VERSÄ°TESÄ°